Jak często wymieniać olej silnikowy?

Olej silnikowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny, dzięki któremu układ smarowania może pracować we właściwy sposób w jednostce napędowej.

Układ smarowania umożliwia właściwą pracę silnika samochodowego, ale tylko wtedy, gdy spełnione są cztery warunki:

  • układ jest w pełni sprawny – dzięki czemu może rozprowadzić olej pod ciśnieniem lub rozbryzgowo (pompa oleju jest sprawna i zapewnia odpowiednie ciśnienie),
  • zastosowany jest właściwy olej – zastosowany jest olej silnikowy o specyfice zalecanej przez producenta pojazdu,
  • jest zachowana odpowiednią ilość oleju – w układzie znajduje się wymagana ilość oleju (powyżej poziomu minimum),
  • olej nie jest zużyty i nie jest zanieczyszczony – olej w układzie nie jest zmieszany z innymi płynami eksploatacyjnymi (np. z płynem chłodniczym na skutek awarii uszczelki pod głowicą) i nie jest zanieczyszczony (na skutek zużytego filtra oleju, który nie jest w stanie odbierać zanieczyszczeń).

Olej silnikowy zapewnia:

  • redukcję tarcia pomiędzy pracującymi tłokami a cylindrami,
  • zmniejszenie oporów pracy silnika (co ma poważny wpływ na zużycie paliwa),
  • uszczelnienie luzów pomiędzy pracującymi elementami i jednoczesne uszczelnienie komór spalania,
  • zmniejszenie hałasu (na skutek zmniejszonego tarcia),
  • chłodzenie pracujących elementów silnika,
  • odprowadzanie zanieczyszczeń (które zatrzymuje filtr oleju),
  • ochronę przed korozją (oleje zawierają szereg dodatków antykorozyjnych).

Jak często wymieniać olej w silniku?

Każdy producent podaje dokładne informacje na temat ilości oleju potrzebnego do wymiany oraz częstotliwości, z jaką powinno się dokonywać wymiany oleju silnikowego. Producenci podają specyfikację oleju, a nawet zalecają stosowanie oleju konkretnego producenta.

Niektórzy producenci nowoczesnych silników zalecają stosowanie olejów silnikowych “long life”, które powinno się wymieniać co 30 albo nawet co 50 tys. km przebiegu. Ale zdaniem dużej części mechaników i specjalistów z branży, graniczna data to 15 – 17 tys. km. Po tym przebiegu filtr oleju nie jest w stanie zatrzymywać zanieczyszczeń, a sam olej ulega zużyciu i traci właściwości smarne i antykorozyjne.

Dla aut eksploatowanych przede wszystkim w mieście, mechanicy i specjaliści radzą wymieniać olej częściej, co 10 – 12 tys. km przebiegu. Natomiast w samochodach z instalacją gazową proponują wymieniać olej co 10 tys. km przebiegu.

Co robić w przypadku samochodów, które nie są eksploatowane przez większą część roku i pokonują niewielkie dystanse (kilkaset kilometrów), lub w ogóle nie jeżdżą? W takich autach należy dokonywać wymiany raz na rok.

Przypadki szczególne

Są sytuacje, w których dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu, należy bezzwłocznie olej wymienić na świeży. Mówimy tutaj o:

  • awaria uszczelki pod głowicą,
  • przegrzanie oleju,
  • remont generalny silnika.

Mechanicy zalecają również wymianę oleju silnikowego zaraz po zakupie używanego auta. W przypadku zakupu nowego samochodu, mechanicy zalecają pierwszy serwis olejowy już po 8-10 tysiącach kilometrów.